Translate to... Translate to English???  Übersetzen Sie zum Deutschen  Traduza ao portuguęs  Traduisez au Français  Traduca ad italiano  Traduzca al espańol  Translate to Japanese  Translate to Chinese  Translate to Korean



 Zoka: Principi pravilne ishrane  Misa: Akt o proceni rizika

prvi maj 2010 naDivcibarama


Na Divcibarama su Prvog maja 2010 g. odrzane moto, bike i auto trke i bio je izbor miss Srbije i miss Beli narcis.

Chevrolet Volt - Neki novi hibrid


Dugoočekivan odgovor Chevroleta na Toyotu Prius i Hondu Insight, napokon je stigao. U Parizu je predstavljena serijska verzija hibridnog modela Volt, čija će prodaja početi najverovatnije 2011. godine.
U poslednjih nekoliko godina, tržište automobila sve je više zaokupljeno temom hibridnih vozila, a sve su ređi oni proizvođači koji sebi dopuštaju toliki ”luksuz” da na pomenutu temu ostanu nemi. Jednostavno, trend je takav da se ogromna sredstva ulažu u proizvodnju i testiranje hibridnog pogona sa dovoljno jasnom naznakom da će hibridi vrlo brzo ”zaposesti” tržište četvorotočkaša.

Toyota je sa svojim modelom Prius otpočela ozbiljnu tržišnu priču, čiji se epilog još ne nazire, jer je u ozbiljnoj pripremi druga generacija jednog od prvih hibridnih vozila koje je doživelo masovnu produkciju i istovremeno dobro prihvaćeno od strane publike. Honda je ove godine krenula sa modelom Insight, koji ne samo po izgledu, već i po tehničkim karakteristikama, dosta podseća na model Prius, koji mu je ujedno i ozbiljan konkurent.

No, da ne ostane na tome da su Japanci jedini koji razmišljaju na temu hibrida, pokazao je General Motors, tačnije američki Chevrolet, predstavljanjem serijske verzije Chevroleta Volta na Salonu automobila u Parizu ove godine. Iako je koncept predstavljen još prošle godine u Detroitu, debi serijskog modela baš na evropskom tlu tempiran je s namerom.

Volt je osmišljen kao hatchback sa četvoro vrata koji po svojim dimenzijama pripada kompakt klasi. Napravljen je na E-Flex platformi, i u odnosu na prošlogodišnji koncept, vidna je evolucija u dizajnu. Kod serijske verzije više pažnje posvećeno je aerodinamici, a sam oblik vozila koji ”seče vazduh” dobio je dopadljiv i savremen izgled koji bi trebao da bude dobro prihvaćen na svetskom tržištu. Agresivna pojava, na prvi pogled, kao da sa namerom skriva ”električno srce” koje raspolaže sa 150 KS i 370 Nm obrtnog momenta.

Iako hibridni, pogon Chevroleta osetno se razlikuje u odnosu na postojeće, već pomenute modele, jer za razliku od Toyote Prius i Honde Insight, Volt koristi isključivo elektromotor za svoje pokretanje, što će reći da benzinski agregat nema funkciju pokretanja vozila. Sa jednim punjenjem litijum-jonskih baterija, koje traje nepuna tri časa, novi hibrid sposoban je da pređe 60 km puta. Benzinski agregat zapremine 1,4 litre, kao pogonsko gorivo koristiće bioetanol (E85) ili klasični bezolovni benzin, a njegova uloga biće isključivo u punjenju baterija koje dalje obezbeđuju snagu za pokretanje glavnog elektromotora.
Zanimljiv je podatak da će GM otvoriti posebnu fabriku u Flintu, u državi Michigan, koja će zapošljavati 300 ljudi, a baviće se isključivo proizvodnjom pomenutih agregata sa unutrašnjim sagorevanjem. U taj projekat biće uloženo 359 miliona dolara što dovoljno govori o ozbiljnosti poduhvata.

Ono što Chevrolet Volt nudi kao rešenje automobila za svaki dan, sasvim je prihvatljivo, naročito ako uzmemo podatak da prosečan čovek tokom radnog dana ne prelazi više od 60 km, baš kolika je i autonomija Volta sa punim baterijama. Za slučaj da se baterije isprazne, uvek je tu mogućnost njihovog dopunjavanja u toku vožnje, tako da je situacija u kojoj će Volt ostati bez energije vrlo malo verovatna, i moguća jedino u slučaju nemara vozača, ukoliko zaboravi da dospe gorivo u rezervoar.

Pri tome, solidna snaga elektromotora i maksimalna brzina od 161 km/h, omogućavaju ugodan osećaj pri vožnji.

Cena Chevrolet Volta još uvek nije zvanično objavljena, ali sve indicije govore da bi ona mogla iznositi oko 30.000 dolara, što je i dalje konkurentno. Iako je predstavljena verzija zapravo izgled serijskog modela, on će se na tržištu pojaviti tek 2011. godine.

Do tada, gotovo sigurno, možemo očekivati ozbiljno ”popunjavanje redova” konkurenata.

Uz to, takav trend trebao bi da donese i pad cena hibridnih vozila, što bi na kraju, išlo u korist ne samo budućih kupaca, već i na ruku samoj planeti.

Fiat ne može sam


 Predsednik Fiata Serđo Markione izjavio je da vodeći italijanski proizvođač automobila mora naći strateškog partnera, jer je isuviše mali da bi preživeo tekuću ekonomsku krizu.
 U intervjuu koji je objavio specijalizovani magazin "Automotive news", Markione je predvideo velika udruživanja u svetskoj automobilskoj industriji u naredne dve godine i procenio da će na svetskom tržištu glavnu reč voditi šest velikih kompanija, od kojih bi jedna trebalo da postane i partner Fiata.
 "Da bi se zarađivao novac, potrebna je proizvodnja od 5,5 do šest miliona vozila godišnje", kazao je Markione.
 "Fiat sada ne dostiže čak ni polovinu tog broja. I mi se sami ne možemo izboriti sa tim problemom", precizirao je Markione opisujući trenutnu tržišnu poziciju kompanije iz Torina.
 Govoreći o posledicima sadašnje teške krize koja pogađa autoindustriju širom sveta, Markione ocenio je da će zbog takvog stanja neki vodeći menadžeri izgubiti pravo da dalje vode svoje kompanije. U pitanje bi, kako je ukazao, moglo da dođe i njegovo radno mesto.
 Čelnik Fiata je, kako se ističe u izveštaju Rojtersa, odbio da navede ime potencijalnog partnera njegove kompanije, ali se na osnovu činjenice da navedeni nivo godišnje produkcije sada ostvaruju Toyota, General Motors, Vlokswagen, Ford i Nissan-Renault, može pretpostaviti da se među tim auto-gigantima verovatno nalazi i budući partner torinske firme.
 Izjava čelnika Fiata data je uoči sudbonosne odluke američkog Kongresa, koji bi trebalo da odobri hitnu pomoć "velikoj trojci" iz Detroita, kako nazivaju najveće proizvođače automobila u SAD – General Motors, Ford i Chrysler.
 Rukovodstvo tih ugroženih kompanija je još prošlog meseca zatražilo od federalne vlade da brzo odobri spasonosni paket u vrednosti 34 milijarde dolara, uz upozorenje da će, ako se s odobravanjem pomoći bude oklevalo, kompletna američka autoindustrija bankrotirati.
 Kongresni prvaci su, međutim, stavili do znanja da će odobriti maksimalno 15 do 17 milijardi dolara za spas automobilskih džinova iz Detroita, i to pod uslovom da oni dostave valjan program izlaska iz krize, kao i da obave drastičnu preorjentaciju u proizvodnji, sa naglaskom na izradu manjih i ekološki čistijih vozila.
 U slučaju bankrota "velike trojke", bez posla bi odmah ostalo oko 250.000 ljudi, a naknadno, širom SAD, još 2,5 do tri miliona, što bi bio pretežak udar za ionako klecavu američku ekonomiju.
 Novoizrabrani predsednik SAD Barak Obama zatražio je da se ne dozvoli kolaps domaće autoindustrije zbog ogromnih negativnih posledica koje bi pretrpela cela američka privreda.
 "Poslednja stvar koju bih želeo da vidim je nestanak autoindustrije", kazao je Obama, takođe upozorivši "veliku trojku" da se u buduće mora fokusirati na što veću proizvodnju ekološki čistijih vozila.

Novi BMW Z4 stiže krajem 2008.


Glasine o dolasku novog BMW-a Z4 „cirkulišu“ već izvesno vreme. Postojale su nade da će se on pojaviti na Auto salonu u Los Anđelesu, ali sudeći po izvorima iz BMW-a, to bi moglo da se desi u decembru 2008. godine. Opcije, kada je reč o motorima će uključiti atmosferski i twin-turbo 3,0 litarski redni „šestak“ koji se nalazi u 328i i 335i, uz M verziju koju će pogoniti V8 iz M3.
Izgled će karakterisati novi dizajn prednjeg i zadnjeg dela, niža linija krova i zadnji spojler. Za 2009. se očekuje da se odustane od mekog krova, te će u ponudi za roadster verziju biti samo čvrsti sklopivi krov.
Tajanstveni Z2 je u razvoju, i takođe će biti dostupan u kupe i kabrio verzijama. Biće pogonjen 2,0 litarskim atmosferskim i turbo agregatom, uz moguću hibridnu verziju.

34 milijarde za spas Velike trojke


U borbi za preživljavanje, nekad moćni detroitski fabrikanti automobila zatražili su od Kongresa SAD spasilački paket od 34 milijarde dolara - daleko više od 25 miljardi koje nisu uspeli da dobiju - uz obećanje da će smanjiti radnu snagu, plate rukovodećem kadru i broj proizvodnih linija i modela. General Motors i Chrysler kažu da im je neophodna infuzija gotovine do Nove godine, uz opomenu da će ako padnu sobom povući celokupnu autoindustriju zemlje.
Chrysler kaže da mu do kraja godine treba 7 milijardi dolara, a General Motors 4 milijarde za prvu pomoć i još 18 milijardi da se održi na površini i suoči sa još težim ekonomskim burama.
Ford je izneo povoljniji izveštaj, ali su duga dva člana američke Velike trojke oslikali najmračniju sliku do sad, sa zatvorenim fabrikama i masovnim otpuštanjima, ako Kongres hitno ne priskoči u pomoć.
"Ako sad akcija izostane, biće pogođene mnoge američke porodice kao i sam ekonomski oporavak, što će daleko pritegnuti troškove podrške indutriji koja zadire u svaki okrug svake države nacije," rekao je direktor Chryslera Fric Henderson.
Upravo objavljene brojke o prodaji automobila u SAD podvlače ozbiljnost stanja. Prodaje General Motorsa i Chryslera pale su u novembru za više od 40 proceneta, dok je Ford uknjižio pad od 31 odsto.
Vođe demokrata u Kongresu kažu da bi mogli da sazovu najviše zakonodavno telo ponovo da izglasa zakon o spasavanju autoindustije, ali samo ako proizvođači pokažu da imaju planove koji zaslužuju pomoć.
Ford, koji daleko bolje stoji od General Motorsa i Chryslera, traži otvaranje kreditne linije od 9 milijardi dolara da bi stabilizovao poslovanje, ali kaže da neće dirati u taj novac sem ako neko dugi iz Velike trojke ne proglasi bankrotstvo.
Fordov plan predviđa da će se kompanija vratiti u finansijsku ravnotežu ili iskazati zaradu 2011. godine. Do kraha ove godine, Ford namerva da broj prodavaca smanji za 600, na 3.790.
Plan oporavka navodi da će Ford uložiti 14 milijardi dolara tokom narednih sedam godina u smanjenje potrošnje goriva svojih modela i poboljšanje ukupnog učinka svoje flote za prosečno 14 odsto već 2009. godine ubrzanom produkcijom električnih i elektro-benzinskih automobila.

Kriza kuca na vrata


Svetska ekonomska kriza, najava o smanjenju i ukidanju carina, nestabilan kurs dinara... Sve su ovo faktori koji su doprineli (ne)očekivano slabijoj prodaji u oktobru u odnosu na septembar 2008.

Zastavu tekući trend očigledno još uvek nije pogodio jer je kragujevački proizvođač poboljšao prodaju u odnosu na prošli mesec za 67 jedinica. Međutim, već sa drugoplasiranim Opelom nije takav slučaj, baš kao ni sa VW-om i Fiatom.

Veliki dobitnik je i Dacia, koja je skočila na 400 prodatih automobila, što ne čudi s obzirom da se rumunska „ekipa“ pojačala modelom Sandero. Isto tako je u usponu matična kompanija, Renault, koja je prodala u oktobru, u Srbiji čak 50 automobila više u odnosu na septembar.

Procentualno velik pad je doživela Honda, koja je sa 204 prodata automobila prethodnog meseca, pala na 107. Razlike u prodaji po segmentima su veoma interesantne. Najmanji četvorotočkaši, oni iz A klase su doživeli izuzetan pad u prodaji i sa 399 prodatih jedinica u septembru pali na 163! B segment je „tradicionalno“ best seler, komercijalni program je u „statusu quo“, dok je neverovatan rast zabeležen u kategoriji monovolumena koji su sa 133 prodata vozila skočili na čak 465.

Naša prognoza da će oktobar biti uspešniji od septembra se nije obistinila, jer su se u međuvremenu pojavili faktori ekonomske prirode koji su doneli nestabilnost na tržištu automobila, i to na globalnom nivou, ne samo u Srbiji.

Koliko će sve to trajati, možemo samo da pretpostavljamo, a novembar bi možda mogao da nam pruži još jedno iznenađenje kada je u pitanju prodaja automobila.

Audi A1Sportback Concept


Audi je dao ”odgovor” na konkurentne otmene gradske mališane. U Parizu je predstavljen A1 Sportback Concept kao preteča budućeg A1, koji bi trebao da ukrsti koplja sa vozilima kao što su Mini i Alfa Romeo Mi.To Ogibljenje napred je tipa McPherson, dok se pozadi nalazi multilink. Donji postroj je podešen tako da koncept A1 u isto vreme bude bezbedan i udoban, a utisak sigurnosti naglašava i novorazvijeni sistem stabilnosti.

Otmenost kojom zrači Audi A1 koncept nagoveštava da bi budući vlasnici trebali da poseduju, pored dovoljno novca, i dovoljno stila. Nešto slično već smo videli kod Minija, koji je ujedno i direktan konkurent A1. Pored njega, tu je još jedan model, koji se takođe oslanja na tradiciju. Pogađate, u pitanju je Alfa Romeo Mi.To. No, sva ta ”plava krv” sa sobom nosi i znatno višu cenu, a ona je neretko ekvivalentna predstavnicima viših segmenata automobila. Sudeći prema tome, ni cena budućeg A1 sigurno neće biti mala, ali po svemu prikazanom, zasigurno neće biti i presudna. Ogibljenje napred je tipa McPherson, dok se pozadi nalazi multilink. Donji postroj je podešen tako da koncept A1 u isto vreme bude bezbedan i udoban, a utisak sigurnosti naglašava i novorazvijeni sistem stabilnosti.

Poslednjih godina navikli smo da svi svetski saloni automobila budu preplavljeni modelima i konceptima koji imaju naglasak na ekologiji i većoj uštedi goriva. Ni Pariz ove godine nije bio izuzetak, tako da je publika imala priliku da vidi dosta premijera koje su došle sa hibridnim pogonom.

U svom stilu, Audi je predstavio koncept model A1 Sportback sa petoro vrata, koji predstavlja nastavak priče o konceptu A1 prikazanom 2007. godine, ali kao verzija sa troje vrata. Snažan dizajnerski pečat stručnjaka iz Ingolstadta daje predstavljenom konceptu veoma moćan izgled. Iako pripadnik premijum B segmenta, A1 Sportback Concept vizuelno deluje kao model koji prosto ”kipi od snage” i želi da iskoči iz svoje ”tesne kože”. Možda takav utisak stvaraju dimenzije, jer sa dužinom od 3990 mm i širinom od 1750 mm, A1 koncept dolazi sa karakteristikama dizajna koje imaju njegova mnogo veća ”braća”. Međuosovinsko rastojanje od 2460 mm i visina od 1400 mm takođe daju do znanja da je jedino i pravo okruženje za ovaj automobil - grad.

Trapezoidni oblik grila hladnjaka sa ”namrštenim” izrazom prednjih svetlosnih grupa, unosi novu dozu agresivnosti među gradske automobile. ”Mišićava” karoserija i silueta koja nalikuje onoj kod kupea daje ozbiljnu sportsku notu koja svoj vrhunac postiže kada se pažnja obrati na izgled zadnjeg kraja. Zadnje svetlosne grupe dizajnirane su zaista jedinstveno, a svojim oblikom i LED tehnologijom jasno govore da je A1, iako gradski mališan, pravi pripadnik premijum klase. Aluminijumski naplaci imaju prečnik od 18 cola i nose na sebi pneumatike 225/35, što je dovoljno da ceo projekat okarakteriše kao sportski orijentisan.

Enterijer je, najblaže rečeno, futuristički. Od oblika instrument table, pa sve do najsitnijih detalja enterijera, jasna je asocijacija koju su dizajneri hteli da probude. Detalji poput unutrašnjih otvora za ventilaciju jasno asociraju na izgled turbine i otkrivaju želju kreatora da istaknu snagu i moć. Koncept A1 u svoju unutrašnjost može da primi četiri putnika, koji se smeštaju na četiri zasebna, sportski profilisana sedišta.

Kada se priča o pogonu A1 koncepta, vratićemo se na početak ovog izlaganja i setiti se ekološkog i ekonomskog aspekta. Naime, u skladu sa vremenom i konkurentima, Audi je osetio potrebu da konceptu A1 podari kombinaciju benzinskog i elektromotora, a sve u cilju promocije ideje o zaštiti životne sredine i veće uštede goriva. Benzinski motor ima zapreminu od 1,4 litra i oznaku TFSI. Raspolaže sa maksimalnih 150 KS pri 5500 o/min, uz maksimalni obrtni moment od 240 Nm. Performanse su sasvim zadovoljavajuće, te sa DSG menjačem, ubrzanje od 0-100 km/h iznosi 7,9 sekundi, dok je maksimalna brzina koncepta 200 km/h.

Pored benzinskog, u pokretanju modela A1 učestvuje i elektromotor, koji uz pomoć litijum-jonskih baterija, i sa svojih 27 KS, omogućava autonomiju od čitavih 100 km bez korišćenja benzinskog agregata. Pri kombinovanoj vožnji, prosečna potrošnja od 3,9 litara na 100 km puta i emisija CO2 od 92 g/km predstavljaju podatke vredne respekta.

Ogibljenje napred je tipa McPherson, dok se pozadi nalazi multilink. Donji postroj je podešen tako da koncept A1 u isto vreme bude bezbedan i udoban, a utisak sigurnosti naglašava i novorazvijeni sistem stabilnosti.

Otmenost kojom zrači Audi A1 koncept nagoveštava da bi budući vlasnici trebali da poseduju, pored dovoljno novca, i dovoljno stila. Nešto slično već smo videli kod Minija, koji je ujedno i direktan konkurent A1. Pored njega, tu je još jedan model, koji se takođe oslanja na tradiciju. Pogađate, u pitanju je Alfa Romeo Mi.To. No, sva ta ”plava krv” sa sobom nosi i znatno višu cenu, a ona je neretko ekvivalentna predstavnicima viših segmenata automobila. Sudeći prema tome, ni cena budućeg A1 sigurno neće biti mala, ali po svemu prikazanom, zasigurno neće biti i presudna.